Úspěšný franšízant a držitel ocenění Nejzajímavější franšíza roku 2023 rozšiřuje největší síť školních bister ReFresh Bistro. Momentálně provozuje už 7 poboček. Co stojí za jeho úspěchem a kolik času podnikání věnuje? I to se dozvíte z následujícího rozhovoru.
Kdy jste přišel s nápadem otevřít školní bistro?
V listopadu roku 2022 mě zaujala reklama na ReFresh Bistro. Zalíbil se mi jeho jednoduchý, a přitom velmi propracovaný koncept. Oblast školství znám velmi dobře a řekl jsem si, že by to mohlo fungovat. Tak jsem to zkusil.

Nabídka škol je ve srovnání s běžným gastro provozem omezená. S jakou odezvou se setkala nabídka bez pamlsků?
Omezení takzvanou pamlskovou vyhláškou je zejména na základních školách. Já bistra provozuji na školách středních, kde to není tak přísné. Myslím, že v nabídce máme spoustu zdravých, a přitom chutných jídel. Letos jsem do ní nově zařadil například ovocné saláty, které si studenti velmi oblíbili.
Jsou vaše pobočky ekonomicky rentabilní?
Nyní provozuji 7 poboček ReFresh Bistra a každá z nich z ekonomického hlediska funguje jinak. Nejdůležitější je samozřejmě výše tržby v kombinaci s výší nájemného a náklady na energie. Velkou roli ale hraje i ochota školy s bistrem spolupracovat, stejně jako chutě našich zákazníků. Obecně se dá říct, že zisk každé pobočky se pohybuje v průměru mezi 5-15% z tržby.
Je toto podnikání časově náročné?
Já osobně se mu věnuji na plný úvazek. Zajišťuji objednávky, finanční toky, plánování směn i řízení zaměstnanců. Na každé pobočce se objevím minimálně jednou za týden. Záleží mi na kontaktu se zaměstnanci, které se snažím motivovat k co nejlepší práci.
Kolik lidí se na chodu vaší pobočky vlastně podílí?
V současné době mám 20 zaměstnanců. Kromě jedné pobočky to je vždy jeden zaměstnanec za pobočku a směnu.

Jak řešíte dobu prázdnin, kdy jsou školy prázdné?
Tento čas věnuji přípravě na další školní rok a nejlépe i otevření nového bistra. O loňských prázdninách jsem připravil koncept dvou dalších poboček. Kromě toho přemýšlím, jak expandovat i mimo školy, abych mohl zaměstnancům nabídnout práci i o letních prázdninách.
Využíváte nějakou podporu franšízora?
Samozřejmě. Bez úzké spolupráce a podpory mateřské firmy bychom nemohli fungovat. Velmi důležitá je telefonní linka, na které vždy někdo poradí a pomůže vyřešit jakýkoliv problém. Zcela zásadní pro mě ale je spolupráce v osobní rovině. Osobní přístup všech z firmy Designex skvělý.
Svěříte se nám se svými plány do budoucna?
Momentálně připravuji otevření nového bistra na Gymnáziu Budějovická, což by mělo být v lednu příštího roku. A také bych rád rozšířil síť bister v Praze a zkusil tento koncept i v nějaké továrně nebo na úřadu.